Direktlänk till inlägg 28 november 2010

Lars and the real girl (2007)

Av Mixmo - 28 november 2010 15:08

  


Hur har jag missat denna film? Jag såg den först för ett par dagar sedan och har planerat att skriva ett inlägg om den sen dess. Så underbar! Den var visst nominerad för en Oscar när det kom men det har jag också missat helt.


Filmen handlar om Lars Lindstrom (låter väldigt svenskt men det kommer aldrig upp i filmen så jag vet inte vad det betyder) som är mycket blyg och verkar inte må riktigt bra psykiskt. Hans bror och broderns fru försöker att hjälpa honom och vill att han ska träffa en tjej. Tillslut kommer han hem till dem och vill presentera sin flickvän, som visar sig vara en docka (av typen sexdockor i normalstorlek). Filmen har inget med sex att göra, det handlar helt enkelt om att han ser denna docka som sin livs levande flickvän från Brasilien som heter Bianca och sitter i rullstol.


Jag vet hur handlingen låter, helt bisarr, en man som blir kär i en docka. Men för människor som mig, som finner psykologi mycket intressant, så är detta en superspännande film (men jag lovar att alla kan tycka om den)! Men ja, mycket speciell handling. Hur som helst, huvudpersonen Lars spelas av Ryan Gosling, jag har aldrig någonsin sett honom så bra som i denna! Denna rollpresation han visar i filmen är fantastisk, går inte att beskriva på något annat sätt. Han är så otrolig att jag inte kan förstå att han inte fick en Oscar för denna roll! Filmen framställs som en komedi överallt där jag läser om den, jag tycker inte att det är en komedi, även om den förstås är mycket rolig många gånger. I mina ögon är denna film en dramafilm (jag vet vad jag skrivit om draman tidigare men vissa är faktiskt riktigt bra så länge som handlingen är gripande) med komiska och romantiska inslag. En ren komedi är det helt enkelt inte.  


Det är den finaste film jag sett på mycket länge, om ens någonsin. Lars bor i ett litet samhälle och värmen man känner ifrån alla dessa människor är så vacker! Hur alla gör sitt yttersta för att Lars ska bli bättre och ta hand om honom. Filmen är många gånger konstig och min pojkvän tyckte att den tidvis var äcklig (själv förstår jag inte hur han fick det till äckligt men men, är väl det faktum att Lars är kär i en docka kanske). Men i slutändan kunde vi båda konstatera att det är en riktigt bra film, även om jag är mer fascinerad av den än vad han är =P


Skådespelarna är bra, Ryan Gosling är fantastisk, handlingen är intressant och gripande och vacker, filmen är mycket mycket bra helt enkelt! Har du, som jag hade, missat denna film så skynda dig att se den!

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Mixmo - 8 januari 2011 01:07

Nya till min filmsamling, annars ganska så gamla filmer då =P Har införskaffat blue-ray spelare och skaffat mig både Die hard (min favorit i action genren!) och Lock stock and two smoking barrells, som är en av mina absoluta favoritfilmer, på blue-ra...

Av Mixmo - 18 december 2010 21:41

Nu har jag precis sett klart denna film, jag kan absolut kalla den för min favoritjulfilm (knasigt ord det blev)! Jag älskar Jim Carrey och han är bara för underbar även i denna film =) Jag känner verkligen hur julstämningen kommer när jag ser på The...

Av Mixmo - 16 december 2010 06:29

Nu har ju förstås Red slutat gå på bio innan jag hann med att gå och se den förstås, då är ju frågan, vad ska jag nu se? Jag och sambon fick varsitt presentkort på bio med ett julkort =D Men jag vet inte riktigt vad jag vill se, kanske Due Date skull...

Av Mixmo - 12 december 2010 22:52

Jag har precis sett denna film och jag vet inte riktigt vad jag vill skriva om den. Den var bra, så som Matrix var bra, snygga effekter och förvirrande story =P Men jag gillade den, fast den har lämnat mig förvirrad men lite huvudvärk. Filmen handlar...

Av Mixmo - 6 december 2010 10:13

Denna film såg jag på tv för någon dag sedan, jag har faktiskt aldrig sett den förr. Jag har alltid gillat Bruce Willis och Michelle Pfeiffer så det var dom som fick mig att se den =)   Filmer är faktiskt väldigt fin, den handlar om ett par, Ben ...

Ovido - Quiz & Flashcards